Home » Nieuws / tips » Wat kun je eten voor en tijdens je workout?

**Wat kun je het best eten vóór of tijdens je work-out om extra lekker te sporten?**

Voor die extra energieboost voor je gaat knallen in de sportschool.

Allereerst: eet nooit te zwaar voor je work-out. Het klinkt vanzelfsprekend, maar als je (te) veel eet en je daarna inspant, kun je minder presteren, buikpijn krijgen en soms zelfs de neiging tot overgeven. Eet daarom altijd twee uur voor je work-out, eet niet te veel, niet te pittig en geen zware maaltijden.

 

1. Voedsel met eiwitten
Eiwitten zijn ontzettend goed voor je spieren én voor je spierherstel. Zeker als je wilt werken aan spieropbouw. Tijdens een krachttraining ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren. Eiwitten vullen deze scheurtjes op en zorgen ervoor dat je achteraf minder spierpijn hebt, ze herstellen je lichaam. Een gekookt ei (of twee) kun je prima eten voor een work-out. Eieren bevatten namelijk naast eiwitten ook vitamine B. Die vitamines helpen om het eten dat je vandaag hebt gegeten om te zetten in energie. Kip, kalkoen of rund zijn ook goed voor je.

 

2. Vitamine C 
Vitamine C helpt je metabolisme op gang te brengen en dat zorgt ervoor dat je sneller calorieën verbrandt. Er zit veel vitamine C in fruit als sinaasappels, kiwi, grapefruit, Granny Smith appels en verse ananas, maar ook in in groenten als broccoli of spruitjes. 
Je kunt er natuurlijk ook een gezonde smoothie van maken. In combinatie met ananas, kokoswater en avocado bijvoorbeeld.

 

3. Eet voor je training wat verse ananas om spierpijn, kneuzingen, verstuikingen en zwellingen te voorkomen. Ananas stimuleert vetverbranding. En ananas zit boordevol vitamine C!

 

4. Peren 
Peren bevatten veel vezels en vocht en geven je langer een vol gevoel.

 

5. Ongezouten nootjes (en liefst ook ongebrande)
Ongezouten amandelen zijn de meest gezonde noten die je kunt eten. Ze bevatten van alle noten de meeste antioxidanten, omega-3 vetzuren en gezonde onverzadigde vetten. Ook ongezouten cashewnoten barsten van de goede voedingsstoffen zoals selenium, vitamine B en verschillende mineralen. Een handje vol nootjes (zo'n 24 stuks) zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel op pijl blijft.

 

6. Koffie 
Koffie kan je écht een boost geven. En je hebt maar een heel klein beetje nodig. Drink de koffie zo puur mogelijk en niet te veel, want koffie ontrekt ook vocht aan je lichaam. Drink daarnaast dus voldoende water.
En je begrijpt natuurlijk: een slokje espresso doet meer dan een latte macchiato!

 

7. Appels 
In appels zitten maar heel weinig calorieën, maar veel voedingsvezels en kalium. De Granny Smith appel valt onder de zure fruitsoorten, wat jouw natuurlijke verbranding stimuleert. En handig: je kunt ze namelijk ook heel makkelijk meenemen.

 

Sport ze!!